Is er een uitwerktijd bij een aflopend halfjaarcontract?

Ik werk sinds een half jaar bij een supermarkt, mijn contract loopt over 1,5 week af, ik wil dit contract liever niet verlengen en stoppen met het bijbaantje. Indien ik dit half jaar contract niet laat verlengen, is er dan sprake van een uitwerktijd waarin ik nog een maand moet werken? ik sta namelijk ingepland een week nadat mijn contract afloopt, en mag ik 1,5 week van tevoren zeggen dat ik het contract niet verlengd wil hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Normaal gesproken geldt, dat je bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet hoeft op te zeggen. Zo'n contract eindigt automatisch als de tijd waarvoor het aangegaan is afgelopen is. Een beeindiging van rechtswege is dit.

Alleen als dit in de arbeidsovereenkomst vermeld is, moet je een maand vantevoren opzeggen. Op dat moment begint de opzegtermijn. Maar daarvoor is het nu sowieso te laat.

Je zou "nu" tegen de werkgever kunnen zeggen dat je vanaf die einddatum niet meer wilt komen werken. Dat is niet netjes maar verboden is het niet.

Een nette oplossing is: nu zeggen dat je over (zeg) een maand wilt stoppen of eerder indien mogelijk. Dan is het een beeindiging van de nieuwe arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden, als de werkgever het ook goed vindt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Antwoord: nee, er is geen uitwerktijd bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd als niet in die arbeidsovereenkomst (of CAO) vermeld is dat deze opgezegd moet worden als je eerder weg wilt dan de "einde contract"-datum.
Staat dat er wel in, dan had je uiterlijk een maand voor de 'einde contract"-datum moeten opzeggen. Daarna zou de uitwerktermijn zijn begonnen.
De arbeidsovereenkomst eindigt sowieso, behalve als de werkgever 'm tegen dezelfde of andere voorwaarden wil voortzetten.
In het theoretisch slechtst denkbare geval zou de werkgever een schadevergoedingsprocedure kunnen starten als je 'm had moeten opzeggen maar dit niet of niet tijdig hebt gedaan.
Computoon
8 jaar geleden
Nee , nee . Je baas is in gebreke gebleven door jou een maand van te voren schriftelijk niet aangegeven wat hij met je AO van plan is . Ook bij verlenging moet hij dat conform nieuwe wetgeving aan jou schriftelijk kenbaar maken . En helemaal bij een niet verlenging of ? . Staat er in je AO dat hier automatisch een nieuwe komt bij niet opzeggen ? Dat is de enige ontsnapping voor hem . Nu doe je niks en dan ben je bij geen tijdige reactie van je baas in vaste dienst . Mocht hij je toch opzeggen dat mag maar dan moet hij een maandsalaris minimaal betalen . En na afloopdatum ook nog een transito vergoeding . Jij wilt weg als je dat echt wil en je hebt een goede relatie zeg gewoon hè baas . Maar wil jij er een slaatje uit slaan dan staan de deuren daarvoor open .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus op datum afloop contract / AO ben je niet verplicht op geen enkele grond te komen werken . Roosters werk afspraken chefs enz zijn alle maal onderschikt aan afloop datum . Behalve als je baas een verlenging aanbied / schriftelijk \. En je baas is dus verwijt baar dat hij jou in het ongewisse heeft gelaten . De wet schrijft per 1 jan voor dat het moet !!!