Wat is het achterliggende gedachte of doel van het niet videobellen in dubai?

Ik ben er achter gekomen dat het verboden is om whatsapp, viper, skype, ect (videobellen) strafbaar is maar wat is het doel hiervan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
32.8K

Antwoorden (2)

Je mag best video bellen en whatsapp gebruiken in Dubai mits je geen vpn gebruikt want dat is verboden. Je mag je ip adres niet verbergen.
Omdat internationaal telefoonverkeer een grote geldmaker is voor de twee telco’s, en ze bang zijn die inkomsten kwijt te raken. Het is makkelijk te vergeten dat Nederland ook die kant op ging een paar jaar geleden, toen KPN en Vodafone aparte abonnementskosten voor bepaalde diensten wilden gaan rekenen (zoals Whatsapp en Skype); in Nederland is alleen netneutraliteit ingevoerd, wat dat verbiedt; in de VAE niet.
ronron1212
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Je mag daar geen VOIP-diensten gebruiken die versleuteld(en dus niet door de staat mee te luisteren zijn) en onbetaald zijn. Wat mensen deden was dan via een VPN toch gebruiken maken van die diensten, maar OOK dat is verboden. Je ontkent dus de stelling in de vraag terwijl de stelling op zich klopt.
https://www.cnbc.com/2019/11/06/uae-may-lift-ban-on-whatsapp-calls-head-of-cybersecurity-authority.html
ronron1212
4 jaar geleden
Het gebruik van een vpn is verboden niet de rest dus dat geef ik aan dat mensen dat ontduiken is dus strafbaar daar dat zeg ik ook.
LeonardN
4 jaar geleden
De rest (het bellen via VOIPdiensten die versleuteld en gratis zijn) is OOK verboden.
Je geeft NIET aan wat de achterliggende gedachte is van het verbod (en de onderdrukking op de UAE-telecomnetwerken) van VOIP-diensten.
ronron1212
4 jaar geleden
Het is ook niet verboden alleen het verstoppen van je ip op welke manier dan ook.
LeonardN
4 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Telecommunications_in_the_United_Arab_Emirates#Internet_censorship
"All or most VoIP services are blocked. Both WhatsApp and Snapchat calling functions were also blocked in the UAE, to comply with VoIP regulations."
vert:
"De meeste VOIP-services zijn geblokkeerd. Zowel WhatsApp en Snapchat's belfuncties zijn geblokkeerd in de de VAE, om te voldoen aan de VOIP regulaties." https://www.nixtmarketing.com/why-voip-calls-are-banned-in-uae/ "Below is a list of the apps that are banned in UAE.
(vert.: Hieronder een lijst van apps die verbannen zijn in de UAE.) Skype
Discord
Face Time
Whatsapp
Snap Chat" Lijkt met nu wel duidelijk dat dit dus wel degelijk aan allerlei restricties zit daar. Inderdaad is het zo dat een VPN gebruiken OOK niet mag. Maar dat is niet de reden waarom de staat en de telecomoperators daar geen VOIP toelaten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor beide uitleg het is voor mij duidelijk geworden mijn vraag is hierbij beantwoord.
Dubai kan niet ‘meekijken’ omdat deze vormen van videobellen zijn versleuteld
Daarnaast komt dit verbod ten goede aan de binnenlandse telecomsector, die wordt gemonopoliseerd door door de staat gecontroleerde bedrijven. Men wordt zo gedwongen te betalen voor de gesprekken.

Het kan echter zijn dat dit verbod binnenkort ingetrokken wordt.
SimonV
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Er was overigens wel een app gemaakt die onversleuteld en tegen kosten (via telecomoperator) gebruikt kon worden, maar de bekende versleutelde apps mogen idd (nog) niet. https://gulfbusiness.com/uae-gets-new-video-calling-app-voip-restrictions-skype-whatsapp-continue/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor beide uitleg het is voor mij duidelijk geworden mijn vraag is hierbij beantwoord.